Lipsa de experiență profesională vs atitudine

By June 9, 2013 articole No Comments

M-am simțit inspirată să abordez un subiect în fața căruia mă pun exact tinerii cu care fac consiliere profesională. Mă refer aici la tinerii studenți sau tinerii absolvenți care găsesc că este o problemă lipsa lor de experiență în fața angajatorilor și nu o provocare. Și, mărturisesc, înțeleg că asta ar putea fi o îngrijorare când începem căutările pentru primul job. În același timp, nu încurajez ca această îngrijorare să meargă până în punctul în care să frustreze candidatul și implicit să îl
crispeze atunci când se prezintă la interviu. Sigur nu ar fi ăsta drumul către obținerea unui job și sigur asta va genera și mai multă frustrare și convingerea greșită că lipsa de experiență este cea care l-a defavorizat. O să îndrăznesc să schimb datele problemei și să dau un alt curs scenariului de mai sus.

Este foarte probabil (și recomandat: să ne păstrăm în zona realismului) ca, dat fiind că nu ai experiență, să aplici la un job care să nu solicite experiență anterioară astfel încât accentul în acel profil al “candidatului ideal” va cădea pe competenţele soft, pe determinarea acestuia și pe disponibilitatea și rapiditatea lui de a învăţa. În principal, acesta este tabloul și se referă în mod general la atitudinea și abordarea candidatului și nicidecum la experiență.
Angajatorului îi este clar din momentul în care te invită la interviu că nu trebuie să pună accent pe competențele care se formează ca urmare a experienței anterioare. Și, să fii sigur că și ceilalți candidați cu care ești în competiție pentru acel job, au același start în procesul de selecție ca și tine. Diferența între candidați o va face, exact cum spuneam mai sus, atitudinea!

Am ajuns în punctul în care simt nevoia să spun care este această atitudine și abordarea pe care angajatorii o așteaptă din partea candidaților care nu au experiență profesională. Pentru că pe internet apar multe articole care abordează subiectul atitudinii pe care “trebuie” să o ai la interviu, vreau să schimb și aici scenariul chestiunilor setate, standardizate, care îmi lasă senzația uneori că vrea să pună candidații în “cutii” și să ducă lucrurile în zona autenticităţii.

Când te prezinți la interviu, mergi cât mai departe de șabloane, răspunsuri prefabricate sau dezirabile. nu spune ceea ce crezi că ar vrea angajatorul să audă, pentru că fiecare angajator caută altceva la profilul general al omului pe care îl dorește în organizație, în funcție de domeniul de activitate și dimensiunea companiei, cultura organizațională, mediul de lucru și valorile sale. S-ar putea, de exemplu, să te cenzurezi și să te poziționezi la interviu ca fiind o persoană docilă, orientată pe sarcină, conștiincioasă, un bun executant, iar angajatorul să caute de fapt un candidat competitiv, ușor agresiv, independent, orientat pe rezultate, proactiv (poate în realitate ești mai degrabă astfel, dar ai ales să înfrânezi acest potențial) sau invers. Nu poți anticipa cu precizie ce atitudine apreciază angajatorul respectiv și să te setezi să o “vinzi” pe aceea la interviu. Plus că, un recruiter cu experiență te va duce în timpul interviului în zona în care să poată vedea care este profilul tău real și dacă acesta se pliază pe profilul căutat. Pentru a-ți seta profilul într-un mod corect și cât se poate de real și pentru a avea coerență pe durata interviului, singurul lucru pe care ar fi recomandat să îl faci înainte este acela de a-ți clarifica cu onestitate care sunt calitățile care te-ar pune în valoare ca angajat într-o companie. De îndată ce aduci la nivel conștient acele calități, vei obține o mai mare determinare de a te pune în valoare pe durata interviului și asta se va reflecta în abordareape care o vei avea.

Poți chiar să mergi mai departe cu acest exercițiu în fața angajatorului. Îți recomand ca înainte de a merge la interviu să afli cât mai multe informații despre compania la care ai aplicat și, mai specific , despre valorile pe care aceasta le are. Stabilește cu care dintre aceste valori rezonezi. Astfel, la interviu, când vei fi pus în situația de a te prezenta, ar fi interesant să îi spui recruiterului că te-ai regăsit în valorile companiei. Numește acele valori și povestește dacă îți este permis și câteva situaţii reale din care să reiasă că deţii aceste valori, pentru a susține autenticitatea acestora. Această abordare va arăta că ești sincer, transparent și conștient de propriile valori și te asigur că va fi apreciată de recruiter.

În plus, pentru că nu este o abordare tipică, te va evidenția ca și candidat. Mă simt surprinsă când văd că aproape toți candidații se simt vulnerabili în fața discuției despre punctele lor forte, despre valorile pe care le au și, în general, despre exact acele chestiuni care ar trebui să îi pună în lumină la un interviu. Pe cât de așteptat este acest subiect ca parte a unui interviu, pe atât de mult îi ia pe nepregătite pe candidați. Sub aceleași considerente, nu acorda mai puțină atenție acelor abilități, competențe pe care simți că este necesar să le mai îmbunătățești. este important să stabilești și care sunt punctele slabe și să le numești la interviu într-un mod asumat.

Înainte de a te prezenta la interviu, este util să faci și exerciţiul de clarificare a motivaţiei reale pe care o ai de a te angaja. Stabilește cu aceeași sinceritate, pentru tine personal, care sunt obiectivele pe care le ai cu privire la obținerea primului tău job și ce așteptări ai de la acesta. Odată ce ți-ai definit motivația, vei avea o mai mare determinare în susţinerea candidaturii și acest lucru îți va fi favorabil.

Multă inspirație!

silvie

About silvie

Sunt Psiholog organizational, Coach autorizat Academy of Executive Coaching & Formator autorizat CNFPA. Am dezvoltat experienta si competente specifice psihologiei umane in context organizational prin activitati de Recrutare si Selectie, Consiliere Profesionala, Coaching, Training, Evaluari psihologice.

Vrei mai multe informatii? Contacteaza-ma si voi incerca sa iti raspund cat mai repede informatii contact